Województwo mazowieckie

Wirtualny świat w zasięgu ręki!
ikonka - drukuj drukuj
  • ikonka 2 marzec-5 kwiecień 2015
ilustracja

Technologia XXI wieku wykracza poza ludzkie wyobrażenia. Przeniesienie się w wirtualny świat jest marzeniem każdego gracza. Wczoraj niewyobrażalnym, a dzisiaj tak realnym. Czy wiesz, że...firma Oculus VR stworzyła gogle wirtualnej rzeczywistości - Oculus Rift?

    Wiecie co to jest Facebook! Na pewno większość z Was ma założony swój profil na tym portalu. Przeglądacie najnowsze wydarzenia czy kontaktujecie się ze znajomymi. Zaskoczę Was, gdyż pomimo takiego wstępu, to wcale nie jest artykuł o Facebooku. Jednak tak często z niego korzystając, nie zdajecie sobie sprawy, że to właśnie Facebook jest właścicielem Oculus VR. Firmy, która wynalazła i wprowadza na rynek swoje urządzenie pod nazwą Okulus Rift. Co to jest Okulus Rift? Wszystko po kolei!

Jak to się zaczęło?

    Twórcy pierwszych gier komputerowych, od momentu ich powstania prześcigali się w wymyślaniu wszelkich udogodnień dla graczy. Jednym z priorytetów było stworzenie takiego urządzenia, które przeniosłoby gracza w wirtualny świat gier. Pierwsze swoje projekty wprowadziło w 1995 roku Nintendo, tworząc do tego celu pierwsze gogle. Było to jednak dość tandetne urządzenie, po którym męczyły się oczy, a u bardziej wrażliwych powodowało bóle głowy. Ale po 17 latach od pierwszych prób, młody człowiek o nazwisku Palmer Luckey, urodzony w 1992 roku w Long Beach w Kalifornii, skonstruował gogle wirtualnej rzeczywistości Okulus Rift. Fundusze na to przedsięwzięcie zdobył poprzez crowdfundingowy (forma finansowania wszelkiego rodzaju projektów przez społeczność internetową) serwis Kickstarter. Zainteresowanie inicjatywą było tak ogromne, że w ciągu czterech godzin gość zebrał 250000 dolarów, a na koniec aukcji miał na koncie już 2 mln dolarów. Nieźle co?

    W 2012 roku pierwszy prototyp urządzenia, przy wsparciu Johna Carmacka z id Software, twórcy takich gier jak Doom, Wolfenstein, czy Quake, został zaprezentowany na Electronic Entertainment Expo 2012. W tym samym roku dla wszystkich chętnych, którzy wesprą projekt kwotą 300 dolarów, Okulus zostanie dostarczony w prezencie. Obecnie, nowsza wersja jest sprzedawana poprzez oficjalną stronę projektu za 350 dolarów. Generalnie sprzedaż wersji konsumenckiej planowana jest pod koniec 2015 roku. Ciekawostką jest że firmą, która zaprojektowała Okulusa zainteresował się właściciel Facebooka. Dokładnie 25 marca 2014 roku ogłosił wykupienie firmy Oculus VR, za 1,6 miliarda dolarów w akcjach i 700 milionów dolarów gotówką, z czego 400 milionów wypłacono od ręki, a pozostałe 300 milionów wypłacono w II kwartale 2014 roku.

Budowa i działanie gogli!

    Prototyp zbudowany został z 5,6 calowego ekranu o rozdzielczości 1280x800, z tym, że po 640x800 pikseli na każde oko. Do tego posiada układ orientacji przestrzennej, zbudowany z trójosiowych akceleratorów sprzężonych z mikrożyroskopami. Powoduje to możliwość poruszania się w grze, znajdując się w jej świecie w miejsce swojego bohatera. Poruszając głową na boki, w dół czy też odwracając do tyłu, nasze ruchy są odzwierciedlone na ekranie. Urządzenie podłączane jest do zewnętrznego panelu sterującego za pomocą portów DVI i HDMI oraz  złącza USB.

Kolejne wersje to egzemplarze z lepszą rozdzielczością. Ekran 7 calowy o rozdzielczości 960x1080pikseli na każdy okular, o głębi koloru 24 bity. Natomiast wersję konsumencką planuje się stworzyć w rozdzielczości 1920x1080 pikseli. Podłączenie tylko poprzez USB i HDMI, bezpośrednio z komputerem.

    Urządzenie najlepiej sprawuje się w grze Half Life 2. Wprawdzie gierka ma już swoje lata, ponieważ na rynku jest od ponad dziewięciu lat, to jednak używając Okulus Rift, wytrawny gracz mający za sobą rozegraną całą misję, odkryje nowe możliwości gry przenosząc się w sam środek wirtualnej rozgrywki w formacie 3D. Świetnym elementem, który na pewno wzbogaciłby walory gogli, byłby kontroler Hydra Razor. Jego zastosowanie stworzyłoby możliwość pełnej kontroli broni, na przykład przeładowywanie, sprawdzanie stanu amunicji,  czy też namierzanie celu przez optyczny celownik, jak też wykonywanie takich rzeczy, jak rzut granatem lub też strzelanie z kuszy. Ale to już tylko moja osobista sugestia.

Natomiast w grze Helikopter Symulator możemy zasiąść za sterami helikoptera i wykonywać najtrudniejsze ewolucje powietrzne, z odrobiną adrenaliny w tle.

    Urządzenie w wersji konsumenckiej zapowiada się imponująco, tym bardziej, że producenci obiecują, że wersja ta będzie przystosowana do szerokiej gamy gier i nie tylko gier. Na urządzeniu można będzie oglądać filmy, czy też wyświetlać paletę zdjęć.

    Problemem producentów może być konkurencja na rynku, ponieważ takie marki jak Samsung i Sony rozpoczęły prace nad własnymi projektami z tego gatunku. Dla konsumentów jednak, taka konkurencja będzie w miarę korzystna, gdyż zakup takiego urządzenia może być tańszy.

    Ja osobiście czekam, aż mój syn zakupi Wiedźmina 3, którego kolejna premiera niestety została przeniesiona na 19 maja 2015 roku. Będę mógł przetestować grę i podzielić się z Wami swoimi spostrzeżeniami. Do czego to doszło, żeby syn ojcu kupował gry. Koniec świata. Czadowo byłoby "pogiercować" w niego przez Okulus Rift, ale niestety na razie nic na to nie wskazuje. Ale może niebawem...

                                                                                                                                                                                                                                                                                             

                                                                                                                                                                                                                                                                                        Tomasz Olszański

t.orzelowski@mazowszanie.eu 1-3-2015

źródła tekstu:

http://www.cnet.com/news/zenimax-sues-oculus-over-virtual-reality-rift-tech/

http://www.engadget.com/2014/05/01/zenimax-claims-oculus-stole/

http://pclab.pl/

http://technowinki.onet.pl/

źródła zdjęć:

https://www.flickr.com/photos/pestoverde/16568187562/

https://www.flickr.com/photos/eepaul/14605851343/

Komunikat

Brak komentarzy dla tego wpisu

Fotogaleria

Strona używa cookie

Zamknij

Original text