Województwo mazowieckie

Rozśpiewana Mława
ikonka - drukuj drukuj
  • ikonka 13-20 kwiecień 2015
ilustracja

Już po raz czwarty mławska Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. będzie gościć najlepszych śpiewaków z całego kraju. To właśnie tu od 15 do 18 kwietnia odbywać się będzie IV Ogólnopolski Konkurs Wokalny. Tradycyjnie już finaliści zaprezentują się w w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, która jest współorganizatorem imprezy.

Przez te cztery dni zarówno na mławskiej jak i olsztyńskiej scenie będziemy mieć do czynienia z operą w pigułce. Wszystko za sprawą repertuaru. Słuchacze mogą liczyć na najpiękniejsze arie operowe, operetkowe i oratoryjne. W różnych wykonaniach usłyszą najpopularniejsze dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta, Giacomo Pucciniego, Gaetano Donizettiego, Giuseppe Verdiego, Piotra Czajkowskiego, Georga Friedricha Händla czy Georgesa Bizeta. Nie zabraknie także pieśni kompozytorów polskich takich jak Stanisław Moniuszko i Ludomir Różycki.

Uczestnicy będą rywalizować w dwóch kategoriach. W pierwszej zmierzą się uczniowie szkół muzycznych drugiego stopnia. W drugiej zaś swój warsztat wokalny zaprezentują studenci i absolwenci wyższych uczelni muzycznych.

Konkurs podzielony jest na trzy etapy w przypadku studentów. Uczniowie szkół średnich rywalizują ze sobą tylko w dwóch. Najbardziej widowiskowy będzie finałowy etap konkurencji. Wzorem lat ubiegłych finaliści wystąpią w Olsztynie z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją dr Piotra Sułkoweskiego. Dla wielu z nich będzie to niezwykle emocjonujące wydarzenie. Zwłaszcza dla najmłodszych uczestników, spośród których tylko nieliczni mieli okazję występować przy akompaniamencie prawdziwej orkiestry.

W programie obowiązkowym dla sopranistów można znaleźć: recytatyw i aria Lindy z opery „Linda di Chamounix” oraz caviatina Noriny z opery „Don Pasquale” Gaetano Donizettiego, aria Zuzanny z opery „Wesele Figara”, recytaty i aria Zerliny z opery „Don Giovanni” oraz aria Królowej Nocy z „Czarodziejskiego fletu”  W. A. Mozarta, recytatyw i aria Zuzi z opery „Verbum nobile”, recytatyw i aria Zosi z opery „Flis” oraz aria Halki Stanisława Moniuszki, aria Mimi z opery „La Bohème” i aria Lauretty z „Gianni Schicchi” Giacomo Pucciniego oraz wal Caton z opery „Casanova” Ludomira Różyckiego.

Mezzosopraniści i alty mają do wyboru: recytatyw i arię Dorabelliego z opery „Cosi fan tutte” oraz arię Cherubina z „Wesela Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta, arię Azuceny z opery „Il Trovatore” Giuseppe Verdiego albo dumkę Jadwigi z opery „Straszny dwór, piosnkę Broni z opery „Hrabina” lub arię Rokiczany Stanisława Moniuszki.

Nie mniej interesująco zapowiada się repertuar panów. W przypadku tenorów możemy liczyć na: Lament Fryderyka  opery „Arlesiana” Francesco Cilea, arię Don Jose z „Carmen” Bizeta, arię Leńskiego ze scen lirycznych „Eugeniusza Oniegina” Piotra Czajkowskiego, arioso Nemorina z opery „L'elisir d'amore” Gaetano Donizettiego,  pieśń Fraka z opery „Flis” czy też arię Stefana ze „Strasznego dworu” Moniuszki, arię Xerxesa Georga Friedricha Händla, arię Bastiena z opery „Bastien und Bastienne” czy arię Tamina z „Czardziejskiego fletu” Mozarta arię Gościa Indyjskiego z opery „Sadko” Rymskiego-Korsakowa czy arię Księcia z opery „Rigoletto” Verdiego.

Barytony będą wyśpiewywać: arię Oniegina ze scen lirycznych „Eugeniusza Oniegina” Piotra Czajkowskiego, arię Papagena z „Czarodziejskiego fletu” oraz recytatyw i arię Hrabiego z opery „Wesele Figara” Mozarta, arię Stanisława z „Verbum nobile” oraz recytatyw i arię Janusza z „Halki” Moniuszki czy też Donizettiego arię Belcore z opery „L'elisir d'amore”. 

Natomiast w wykonaniu basistów będzie można wysłuchać: arię Colinaza z opery „La Boheme” Pucciniego, arię Leporella z opery „Don Giovanni” i Masetta z opery „Don Giovanni” Mozarta, arie Skobuły ze „Strasznego dworu” i Stolnika z „Halki” Moniuszki, arię Don Basilia z opery „Cyrulik sewilski” Rossiniego albo modlitwę Fiesca z opery „Simon Boccanegra” Giuseppe Verdiego.

W jury zasiądą: dr hab. Tadeusz Pszonka z Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (przewodniczący), mgr Michał Gogolewski z Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. A. Krzanowskiego w Mławie (zastępca przewodniczącego), dr Piotr Sułkowski Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii w Olsztynie oraz mgr Wilhelm Taraszkiewicz, dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. A. Krzanowskiego w Mławie (sekretarz jury). Na uwagę zasługuje fakt, że zmagania konkursowe oceniać będzie również światowej sławy sopranistka Iwona Sobotka, absolwentka mławskiej szkoły.

Konkurs Wokalny to nie jedyna impreza muzyczna organizowana przez mławską placówkę. Od 21 lat ogromną popularnością w muzycznym światku cieszy się Mławski Festiwal Akordeonowy „Od solisty do orkiestry”.

Elcia

 

e.albrechcinska@mazowszanie.eu 13-4-2015

Materiał na podstawie: www.mlawa.pl oraz www.psm.mlawa.pl

Komunikat

Brak komentarzy dla tego wpisu

Fotogaleria

Strona używa cookie

Zamknij

Original text